(Kur'ân'ı kesinlikle biz indirdik; elbette onu yine biz koruyacağız)(el-Hicr 15/9) Kur'ân-ı Kerîm'in ilk hâfızı, Hz. Peygamber'dir (a.s.). Vahyedilen Kur'ân âyetleri, evvela onun (a.s.) ruhuna ve kalbinenakşedilmiştir. O (a.s.); nazil olan vahyi kâtiplerine yazdırıp okutmuş, ashâbına tebliğ etmiş ve Kur'ân sahifelerini hücre-isaâdette muhafaza etmiştir. Ashâb da Kur'ân'ı ezberlemiş ve yazmıştır. Hz. Peygamber (a.s.), birçok sahâbeyi Kur'ân'ıöğretmekle görevlendirmiştir. İlk hâlîfe Hz. Ebû Bekir (r.a.), Hz. Peygamber'in (a.s.) vefatından bir yıl sonra; gelecekte oluşabilecek belirsizliklere karşıMedine'deki ashâbın tanıklığı-yardımı ve Zeyd b. Sâbit'in başkanlığını yaptığı bir kurul vasıtasıyla Kur'ân'ı toplayıp tevsik- Kitap Tanıtım Bülteni -etmiştir. Üçüncü halife Hz. Osman (r.a.), Kur'ân'ı imâm/referans Mushaf olarak çoğaltmış ve İslâm devletinin belli başlımerkezlerine Kur'ân öğreticileri ile birlikte göndermiştir. Kur'ân nüshaları, sonraki dönemlerde Müslümanlar arasındayaygınlaşmış; Kur'ân ve ilimlerinin öğrenilmesi, öğretilmesi, kurrâlık ve hafızlık gibi hususlar kurumsallaşmıştır. BugünMüslümanların elindeki Mushaf, Hz. Peygamber'in (a.s.) vefatından bir yıl sonra cem'edilen Kur'ân nüshasıyla aynıdır. İslâm'ın her asrından binlerce Mushaf günümüze gelmiştir ve hepsi aynıdır. Hz. Peygamber'in (a.s.) Kur'ân'ı okuma şekillerini sahâbeden öğrenen tabiîn ve tebeu't-tabiîn uleması, büyük biryetkinlikle 14 kıraati teorik ve pratik olarak tesbit etmiştir. Bunun sonucunda kıraatlere ve Mushaf'ın yazım kurallarına dairzengin bir kaynaklar meydana gelmiş, yüzbinlerce icâzetli hafız yetişmiş ve milyonlarca Mushaf yazılmıştır. Kur'ân tarihini, terim ve süreç analizi çerçevesinde konu edinen bu eser, bir giriş ve iki bölümdür. Girişte; Kur'ân ilimlerive yazıyla ilgili kaynaklar, insanlık tarihinde yazı malzemeleri, Arap yazısının kökeni gibi meseleler ele alınmıştır. Arapyazısının; Hirî Cezm Enbârî Meşk Hattü'z-Zebûr (günlük işlemlerde kullanılan yazı) gibi halkalarla alfabetik YemenKitâbe Müsnedi yazısına dayandığı kanıtlanmıştır. Birinci bölümde; Kur'ân'a dair yetmişten fazla temel ıstılah ele alınmış,yazıyla ilgili olanlar tarihî vesika niteliğindeki fotoğraflarla somutlaştırılmıştır. Böylece Hz. Peygamber (a.s.) devrinde,Kur'ân'ın özel olarak yazı için üretilmiş malzemelere yazıldığı tesbit edilmiştir. İkinci bölümde; Kur'ân tarihinin ilk iki yüzyılıincelenmiştir. Kadîm Mushaflar meselesi, örnekleriyle birlikte bu eserde yer almıştır.