İSTANBUL, HÜSEYİN RAHMİ'Yİ YARATMAKLA KALMAZ, UZUN VADEDE, YAZDIKLARIYLA O, İSTANBUL'U KORUMA ALTINA ALIR. DİL VE BU DİLE İŞLEMİŞ BÜTÜN YAŞANTI ENVANTERİ ZOR BİR BİRİKİM OLUŞTURUR. BU YÖNDEN, KUYRUKLU YILDIZ ALTINDA BİR İZDİVAÇ'I OKUMAK İSTANBUL'U VE ONUN RUHUNU DA OKUMAK DEMEKTİR. ZATEN, ROMAN BOYUNCA, YAZAR, HERKESİN DİLİNE DÜŞEN KONUYU ÇOK İYİ KULLANIR. KISIM KISIM, KADIN, ERKEK, ÇOCUK, OKUMUŞ, CAHİL, NE KADAR YAŞAYAN İNSAN VARSA, ONLARI KENDİ HAMURUNA KATAR, DURAKLARI ÇOK İYİ AYARLANMIŞ GEÇİŞKENLİKLERLE DOKULAŞTIRIR. KUYRUKLU YILDIZ ALTINDA BİR İZDİVAÇ, OKURU YORMAYAN, FAZLALIKLARDAN ALABİLDİĞİNE ARINDIRILMIŞ YAPISIYLA BUGÜN DE, UZMANLARIN DIŞINDA SIRADAN OKURA SESLENEBİLECEK ÖZELLİKLERE SAHİPTİR. TEK TEK TİPLERDEN ÖTE, ZAMANI, DÖNEMİ ÇAKTIRMADAN KİTABIN KAHRAMANI YAPABİLMESİ SEBEBİYLE DE ÖNCÜDÜR.